Ongewenst gedrag? Niet bij onze organisatie!

(eenmalige workshop op 19 november 2018)

In een ideale wereld bestaat geen grensoverschrijdend gedrag, iedereen doet wat hij moet doen en niemand heeft last van een ander. Er is dan ook geen vertrouwenspersoon nodig. De realiteit is helaas anders. De hele #metoo-beweging heeft dat afgelopen jaar pijnlijk duidelijk zichtbaar gemaakt.

Veel werkgevers denken dat het bij hen niet voorkomt. Denk jij dat ook? Maar weet je dat wel zeker? Op basis van welke input denk je dat? Geen klachten wil namelijk niet zeggen dat mensen zich niet ongewenst bejegend voelen op het werk. Maar hoe pak je het wel effectief aan?

Ik weet dat daar waar mensen samen werken en altijd grensoverschrijding kan en zal plaats vinden. Een vertrouwenspersoon is daarom een must voor een werkgever die zorg heeft voor het welzijn van de medewerkers. Dat klinkt misschien idealistisch? Dat is het niet helemaal. Want als medewerkers zich prettig voelen op het werk zullen ze optimaal kunnen functioneren. Wanneer er sprake is van ongewenst gedrag zal dat namelijk onherroepelijk op termijn leiden tot psychische en lichamelijke klachten, waardoor iemand uitvalt of een andere baan gaat zoeken. Dat is niet het scenario wat je als werkgever voor ogen hebt. 

Ben jij een werkgever die

  • Nog niet te maken heeft gehad met ongewenst gedrag?
  • Eigenlijk niet precies weet wat Psychosociale arbeidsbelasting inhoudt maar daarin wel een verantwoordelijkheid heeft?
  • Geen beleid heeft op dit vlak alhoewel dat wettelijk wel verplicht is?
  • Zo druk bezig is met de core business dat dit onderwerp erbij inschiet?
  • Daar graag wat hulp bij inroept van een professional?
  • Nog geen vertrouwenspersoon heeft aangesteld, maar wil weten wat het voordeel is?
  • Eventueel al wel een interne vertrouwenspersoon heeft maar zelf onvoldoende kennis heeft?

Wist je dat

  • jij als werkgever moet aantonen dat een incident NIET heeft plaats gevonden als je het beleid niet op orde hebt (omkering bewijslast)?
  • je ook als kleine werkgever aan de eisen van de wet moet voldoen?
  • bij controle van Inspectie SZW een boete opgelegd kunt krijgen als je het beleid niet op orde hebt?
  • het lastig is voor mensen om met jou als werkgever te gaan praten over grensoverschrijdende ervaringen?
  • er een onveilige werkomgeving kan zijn zonder dat jij je dat als werkgever realiseert?
  • medewerkers die te maken hebben met grensoverschrijdend gedrag zich vaak ziek melden?

Laat je eenmalig informeren tijdens een interactieve workshop. Wat levert dat op?

  • Actuele kennis over het onderwerp
  • Je weet wat je verplichting als werkgever is
  • Je kent het risico als je daarin verzuimt
  • Je kunt direct effectief aan de slag
  • je gaat zelfs weg met een eerste opzet van beleid voor jouw organisatie!

Als extern gecertificeerd vertrouwenspersoon informeer ik tijdens een interactieve workshop werkgevers (directie, HR , OR-leden of interne vertrouwenspersonen) over het onderwerp grensoverschrijdend gedrag en de rol van de vertrouwenspersoon . Dan ben je voldoende op de hoogte om te weten welke stap gezet moet gaan worden.

Jij kunt bij deze eenmalige, praktische workshop zijn en het beleid in 2019 op orde hebben.

Laat je helpen, want je hoeft het niet alleen te doen.

Wanneer: maandag 19 november 2018 van 13.30 uur tot 17.30 uur (inloop vanaf 13.15 uur)
Waar: Amersfoort
Kosten: €345 excl btw
De inschrijving loopt tot 9 november 2018 via info@sonjajansen.nl

Ga ik jou ontmoeten?

Hartelijke groet,

Sonja Jansen ( www.sonjajansen.nl )

mogelijke trainingslokatie aan de Genestetlaan 7, 3818 GW Amersfoort